Subscribe to our RSS Feeds
Hello, this is a sample text to show how you can display a short information about you and or your blog. You can use this space to display text or image introduction or to display 468 x 60 ads and to maximize your earnings.

Baru boleh buka...

1 Comments »
sekian lama aku tidak dapat buka blog, akhirnya aku berjaya juga buka....

minta maaf la sahabat2 ku sebab blog ini telah mengalami banyak kecacatan, nantikan kemunculan semula entry2 yang menarik untuk dikongsi bersama.

salam 1Malaysia....

-stanley-
4:42 PM

BAHAYA BERMAIN KOMPUTER !!

2 Comments »
Hati-hati jika anda seorang yang gemar menggunakan komputer sepanjang hari! Anda boleh terdedah kepada bahaya Carpal Tunnel Syndrome.

Carpal Tunnel Syndrome ialah penyakit yang menyerang bahagian pergelangan tangan. Penyakit ini mampu menyebabkan tangan menjadi lumpuh. Risiko penyakit ini ialah sebanyak 10% untuk orang dewasa.




Gejala :

  • Rasa kebas, dan parasthesia (seakan-akan terbakar dan bergetar) di ibu jari, telunjuk, dan jari tengah, atau pada beberapa pasien terjadi di telapak tangan.
  • Susah menggenggam dan mengepalkan tangan.
  • Sering menjatuhkan barang
Anda perlulah mula mengambil langkah berjaga-jaga mulai sekarang. Dibawah telah dipaparkan teknik-tekniknya.
  • Berehat secara teratur setiap 15-20 minit dengan menggerakkan pergelangan tangan.
  • Jangan menempatkan keyboard pada posisi lebih tinggi atau lebih rendah daripada siku tangan.
  • Duduklah dengan tegak.



Sumber :

http://www.fcucommunity.net/2010/02/bahaya-bermain-komputer.html


9:04 PM

Guru baru wajib mengajar di pedalaman..???

0 Comments »

BALIK PULAU – Tiga tahun mengajar di sekolah pedalaman adalah antara syarat baru yang akan diwajibkan kepada bakal- bakal guru.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, syarat-syarat itu membabitkan guru lepasan Institut Pendidikan Guru (IPG) kelolaan kementerian itu serta institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Bagaimanapun jelasnya, perkara itu masih pada peringkat cadangan tetapi menjadi salah satu strategi kementerian dalam usaha melahirkan barisan guru yang terlatih termasuk dari segi pengajaran dan psikologi.

“Pendedahan ini amat baik dan memberi pengalaman berguna kepada mereka. Cara ini juga dapat memastikan hanya calon yang benar-benar bersedia menyandang jawatan ini.

“Walaupun syarat ini telah diguna pakai tetapi objektifnya seperti yang dihasratkan kementerian kurang berjaya kerana kerap kali ada campur tangan pihak luar untuk guru baru ini bertukar,” katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2009 anjuran Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Balik Pulau di sini semalam.

Ulasan:

Adakah strategi kementerian ini merupakan satu langkah yang bijak?? Mungkin ya..dan mungkin tidak..saya salah seorang bakal guru dan sekarang sedang menjalani latihan mengajar di salah sebuah sekolah gred B, iaitu luar bandar tetapi bukan kawasan pedalaman.

Sekiranya langkah ini nampak bijak, graduan dari IPG dan Institut Pengajian Tinggi Awam seharusnya dihantar untuk bekerja di kawasan pedalaman. Tak ada seorang pun yang 'miss'. Tapi hakikatnya Datuk, tak semua yang akan ditempatkan di kawasan pedalaman. Cadangan ini mungkin omong2 kosong.. ya..omong2 kosong.. Siapa pula yang akan ditempatkan ke sekolah-sekolah di bandar-bandar besar?? Cikgu yang veteren2??
Fikir-fikirkanlah...

Kabel: Bukan pernah tetapi selalu...kabel ini bermaksud jalan mudah bagi seseorang untuk mendapatkan sesuatu. Kabel ini adalah sesuatu yang tidak sihat. Saya menyebut mengenai kabel di sini kerana wujud guru baru atau bakal guru menggunakan kabel supaya tidak ditempatkan di kawasan pedalaman. Saya berani menyahut cabaran Datuk, tetapi adakah kawan2 saya berani untuk ditempatkan di kawasan pedalaman?? Ramai yang tidak. Saya pelajar UPSI berani mengatakan bahawa cadangan Datuk akan gagal.

Kenapa baru cadangan, hendak diheboh-hebohkan??

Kenapa tidak laksanakan cadangan yang bagus ini, baru diwar2kan?

Datuk kena faham konsep penempatan guru di sesuatu kawasan. Sekiranya sesuatu kawasan itu amat memerlukan guru, bagi sajalah. Di bandar pun boleh, di luar bandar pun boleh, di kawasan pedalaman nun jauh di sebalik gunung-ganang pun boleh. Tak menjadi masalah.

Di bandar lagi mencabar...

Penempatan guru di kawasan bandar sememangnya lagi mencabar. Memang banyak kemudahan yang disediakan dan kos hidup yang agak tinggi dengan kes-kes yang melibatkan bidang perguruan. Elaun-elaun yang diberikan haruslah dipertimbangkan termasuklah 'elaun susah hati.' Saya setuju dengan cadangan Datuk tetapi bukanlah semua guru baru wajib mengajar di kawasan pedalaman..cuba gunakan ayat, ' Sebahagian Besar Guru Baru Wajib Mengajar Di Pedalaman.' ok sikit bunyinya kan..

Inilah sebenarnya yang ingin saya luahkan;

Bagaimana pula dengan guru yang berasal dari kawasan pedalaman? Adakah mereka akan mengajar di kawasan pedalaman juga untuk 3 tahun pertama?? Sepatutnya Datuk, guru yang berasal dari kawasan pedalaman patut diberi peluang untuk menimba pengalaman mengajar di kawasan yang lebih maju supaya apabila suatu hari nanti, guru yang mempunyai lebih 3 tahun pengalaman mengajar di kawasan bandar-bandar akan berpindah ke kawasan asal, iaitu kawasan pedalaman, mereka berupaya menggunakan kemahiran teknologi dan ilmu pengetahuan untuk disalurkan kepada anak-anak didik dan masyarakat setempat, iaitu masyarakat di kawasan pedalaman, baru lah pembangunan akan menjadi seimbang. Pembangunan pendidikan adalah yang terulung kerana ianya mempengaruhi pembangunan-pembangunan lain. percayalah Datuk.

Kesimpulannya, Datuk kena adakan perbincangan dengan kesatuan guru dan selami lah jiwa sebagai seorang guru yang akan mendidik anak bangsa. Guru baru yang berasal dari kawasan bandar seharusnya ditempatkan di kawasan pedalaman dan bagilah peluang kepada guru baru yang berasal dari kawasan pedalaman untuk mengajar di kawasan bandar. Bincang balik ya Datuk, jangan war-warkan dalam akhbar sebelum cadangan itu diteliti dengan bagus sekali..


-Celik Insan Kerana Guru Unggul-

C.I.K.G.U

12:56 AM

Xian Nian Kualie..!!!

0 Comments »

Kepada rakan taulan, sanak saudara, sahabat-handai, Selamat Menyambut Tahun Baru Cina...Xian Nian Kualie..!! Sama-sama lah kita berkunjung ke rumah terbuka Tahun Baru Cina 2010 yang diadakan berdekatan dengan kawasan perumahan kita...eratkan perhubungan dan keakrabkan tali silaturahim.. Keunikan Malaysia adalah rakyatnya yang bersatu padu berasaskan perpaduan..tanpa perpaduan, negara kita akan mundur..semakin mundur..dan semakin mundur...semua agama menuntut kesejahteraan dalam hidup..kesihatan berpanjangan.. kerjasama penting dalam memperkasakan ekonomi negara..tidak ada yang diabaikan..kekayaan di dunia tidak sama dengan kekayaan di akhirat..jadi untuk rakan2 yang ada rezeki tu, bersedekahlah...kerana tangan yang memberi lebih senang hati daripada yang menerima.. yang menerima pula haruslah bersyukur.. berusahalah untuk mencapai kehidupan yang diidam-idamkan..Xie xie..!!

-Xian Nian Kualie..!!!-

aku nak tengok bunga api dari luar rumah...!!! cantiknya..

6:58 AM

Akhirnya...aku berani bedah puyuh...

0 Comments »
Seperti yang dirancang dari awal lagi, aku akhirnya berjaya membedah burung puyuh dengan bantuan guru pembimbing aku, Cikgu Zahuri, cikgu Sains Pertanian, juga cikgu Sains Biologi.. Sebagai seorang guru pelatih, aku kena banyak dapatkan nasihat dan segala tunjuk ajar dari guru pembimbing dan juga cikgu-cikgu yang lain. Mana tau nanti kena ajar subjek lain masa posting.. Selain beliau, guru pembimbing aku juga Cikgu Jamaludin. Banyak sangat yang aku belum ketahui. Mungkin di universiti, aku lebih banyak belajar secara teori daripada amali..duduk dlm dewan kuliah, dengar lecturer berucap, kalau tengok puyuh pun, tengok kat gambar je...ada juga minat nak buat ladang puyuh suatu hari nanti di Sarawak..agrobisnes kan..tak baik membazir, dunia kita semakin menghampiri zaman kemelesetan ..mungkin beberapa belas tahun dari skrg..Boleh kita lihat kepada Dubai World, syarikat gergasi milik negara Dubai telah berhutang sebanyak A$ 34 billion kepada negara luar..janji 6 bulan untuk bayar semuanya..ehe..sama2 kita saksikan.

-thanks Cikgu Zahuri-
10:37 PM

Rph..oh Rph...

0 Comments »


Kini aku tiap2 hari buat RPH untuk kelas aku..kelas sains pertanian yang paling mencabar..esok nak bedah burung puyuh dan ajar setiap fungsi organ2nya..best juga ajar sains2 ni..pelajar2 best juga..sebenarnya ni kerja amali untuk tingkatan 5..tapi burung puyuh dah besar, tunggu apa lagi..barang baik punyaa... ;) untuk kwn2 yang masih menuntut di UPSI tak kira apa pangkat, darjat pun, belajar sungguh2..kat sekolah betul2 nanti, banyak ilmu kena pakai.. skrg tengah wat lesson plan untuk satu minggu ni...pening kawe boh...
5:34 PM

Weekly Prayer Focus : Sex

0 Comments »
Scripture:

"You are to be My holy people." Exodus 22:31

The People:

Again this week, let us pray for the people of Haiti. While there are many needs in the world, the people of Haiti have lost over 100,000 people in the last few weeks to a tragic earthquake. Please pray that the love of God would be poured out on Haiti and that the survivors would be fed and cared for and that they would all come to know the love of God in Jesus Christ.

Prayer Focus:

We are to be holy to the Lord. One key way for this to happen in our lives is for us to ask God to keep us pure sexually.

Sex is a powerful attraction. In marriage blessed by God, it can be a great blessing. But outside of marriage we must be very careful. The Bible teaches that sex is only for marriage. That means if you are not married you must not have sexual relations with one another. If you are married, you may only have relations with your wife or husband. The Bible is very clear on this. When Jesus came to earth, He gave an even stronger teaching. Jesus said that if you even looked at a woman with the intent of lusting after her, it was as if you had committed adultery with her.

Then who can be pure? We must be honest and say all of us have sinned in some way in thought, word, or deed before the Lord. But there are two pieces of great news! First, the wonderful news is that Jesus Christ died for our sins. When we accept Jesus Christ as our Lord and Savior and sincerely ask forgiveness of our sins, God cleanses us from all unrighteousness. We are clean before God. Second, God has sent His Holy Spirit who will live in our lives and give us the power to stand against sin in our lives. So whether it is sexual temptation or any other kind of sin, God is greater than the sin and He will give us the power in our lives to stand against sin.

One final word: with God's strength, stand against temptation. If you know that a certain place or person will tempt you to do evil, it is a good idea stay away from that person or place. "Bad company corrupts good morals." God gives us the power, but He also expects us to use common sense. If the fire is too hot, keep your hand away from it and you will not be burnt. Ask God for wisdom and for His power and He will help you and He can enable you to have great victory.

So, this week, let us pray that

  • God will help all of us -- you and me -- be pure and holy and keep away from sexual sin

  • God will help you stand strong against sin and avoid temptation

  • God will help our friend Paul have a successful operation this week and emerge in good health

THANK YOU so much for your prayers for our staff and volunteers here at Global Media Outreach. We need so much your prayer support! You play a key and vital role in helping reach the world for Jesus Christ.

May God bless you,

Your friends at Global Media Outreach



7:07 AM

My new jeep..

0 Comments »


Terasa bagai sangat boring duduk di rumah sewa tanpa ada apa2 permainan selain game dalam laptop..jadi stan pun g la ekspo yang diadakan setiap malam berdekatan pekan Selama..ternampak pula satu permainan yang amat menarik hati..hobi stan la ni..kat rumah stan ada la kereta mainan adik tp banyak yang dah rosak... Sebenarnya kereta mainan di atas adalah salah satu alat bantu mengajar stan di sekolah. Kombinasi kemajuan teknologi dari segi elektroniknya dapat menimbulkan minat pelajar untuk mengetahui dengan lebih mendalam mengenai fungsi setiap komponen elektronik termasuklah perintang2, kapisitor2, transistor, litar bersepadu dan juga penggunaan radio dalam alat kawalan jauh..sambil2 mengajar tu, petang2 boleh la stan main kereta mainan stan kat tmn...benda yang simple cam ni kan boleh dijadikan hobi...

-dulu stan main dash yankuro je..-
10:06 PM

Bila Rindu..

0 Comments »



-Special for someone--ahaha..it's true--
6:20 PM

Sempadan ke sempadan..

0 Comments »
Malam semalam stan g Kulim, Kedah jap..saja2 makan angin..tapi pada waktu malam ja..8 orang..7 guru pelatih dan sorang adik guru pelatih, lepasan SPM...Stan tak la bimbang sangat sebab ada dua adik beradik tu anak kepada Ketua Polis Selama..pemandu kita orang boleh tahan la.. nasib baik dia sedar ada beberapa belas ekor lembu menghalang jalan, tak la berlaku kemalangan..jalan p sana bengkang-bengkok menyusuri ladang kelapa sawit..

kita g sana nak makan malam..ada la tu..ikan beberapa ekor, sup ekor ikan, sotong goreng, kailan dan mcm2 lagi...kita share la..ehe..RM11 sorang..puas hati..ada kelas ..kurang dari setengah jam g sana kalau dari Selama, Perak...cam ni la hidup stan.belajar kat sempadan Selangor-Perak, buat praktikum kat sempadan Kedah-Perak,..rumah keluarga stan di Sarawak pun kat sempadan Sarawak-Indonesia..Daerah Lubok Antu...jadual pengajaran stan dah pun disediakan oleh Cikgu Saralah..Subjek Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 1A1, 2A2 dan 3A2 manakala subjek Sains Pertanian Tingkatan 4v1..boleh tahan la ni nanti..bengkel besar gak..peralatan pun lengkap..stkat skrg, stan suka bermain dengan arnab dan burung puyuh..comel...

-cinta antara sempadan stan-
5:16 PM

Istana baru ku...SEKUGA..

1 Comments »

" Hye cikgu.." begitulah kata-kata yang disertai dengan senyuman pelajar-pelajar aku di SMK Kubu Gajah, Selama. Sekolahnya agak besar dengan 4 blok gergasi yang disambungkan oleh jambatan konkrit dan juga susur gajah. Pemandangannya amat luas sekali apabila terpandang ke arah bukit-bukau yang dipenuhi dengan pokok kelapa sawit. Sekolah yang boleh memuatkan hampir 2,000 pelajar hanya mempunyai 305 orang murid sahaja dengan 29 orang guru. Padang yang luas dan dewan MPV yang besar serta datarannya yang cantik memukau mata yang memandang...banyak lagi kemudahan yang terdapat di sekolah ini...latihan mengajar akan bermula 2 minggu lagi..minggu depan masih buat rancangan orientasi sekolah...di sini lah aku belajar cara memulakan hari-hari sebagai guru pelatih..setiap hari pada minggu ROS ni aku diberi tanggungjawab untuk incharge 2 waktu pembelajaran. Tingkatan 1 - 5 je kat skolah ni... Banyak lagi yang ingin dikongsi sebenarnya tapi waktu tidak mengizinkan..ada kerja kena bagi beres dulu..kejap lagi nk btolak ke tg.malim..nak tengok kalau2 kat Khar ada buat hari terbuka ke tidak..jom jumpa di sanaaaaa...!!!!



-Stanley SMK Kubu Gajah, Selama, Perak-
6:10 PM

Tiada lagi....

2 Comments »
Tiada lagi aku di sana,
jangan kau cari aku..
tiada pun di kedai easy corner..
tiada pun di blok 2..
tiada pun di dobi khar..
tiada lagi dalam bas..

Ku tinggalkan kenangan di sana..
berlalu biarlah berlalu..
ku akan selalu nyanyikan lagu..
untukmu sahabat sejatiku...

Bukan ku pinta jauh2 begini..
namun apakan daya..

Burung terbang kerana sayapnya...
ikan berenang kerana siripnya..

Ada alasan semua ini..
nanti aku ceritakan segalanya padamu...

Alangkah indahnya kehidupan..
bila kau ada di depan mata..
tapi...yang itu tak mungkin akan di depan mata..
di hati susah dikenang..

Kecewaku dulu tetap di hati..
takkan terubat walau kau peluk aku sekalipun..
yang aku ingini sudah tiada lagi..
yang aku elakkan pula terjadi..

Mungkin aku salah cara..
salah ertikan ayat2 itu..
tak pandai berbahasa...
tapi budi dikata boneka....

Kini...
yang tiada lagi tak mungkin terganti..
kalau terganti tiada lagi seperti yang dulu..
inilah balasan terhadap yang ikhlas...

Tangisku dalam hati..
biarkanlah..dia sudah pergi...
jauh sekali..

China ke Indonesia ku carimu..
tak jumpa2..mungkin di Eropah..
kalau di sana, absolutely u dah jauh berubah...
jauh sekali...

11:16 AM

Hornbill (Our Pride Bird)

Hornbill (Our Pride Bird)