Subscribe to our RSS Feeds
Hello, this is a sample text to show how you can display a short information about you and or your blog. You can use this space to display text or image introduction or to display 468 x 60 ads and to maximize your earnings.

Jalur Gemilang at KHAR

0 Comments »


Hye fren..This year, our college's residents didn't celebrate 52th Malaysian Independents' Day cheerfully so that we have no fireworks or any function at college..u know why? This is due to H1N1 pandemic disease our university’s management prohibit us from make a gathering..So cruel u know..Anyhow, we have a small gathering that was leaded by our college's principal just at the edge of futsal's court and waving some flag that were given by our lovely JMK meanwhile patriotic songs played just to raise student’s Independent’s spirit of course to 1Malaysia theme. .. personally, i am very2 disappointed about our biro's cancelled program, onward one unity..Sorry..i just use broken English..we are trying very hard to let the students (future teacher) knowing the various Malaysian culture apart of Malay culture such as Bornean's culture, also Chinese and Indian community culture ..never mind, we still have our unity spirit. Picture above that was taken by me 2 days before ‘Hari Kemerdekaan Malaysia ke-52’ at court after some speech from PM. Ahmad Zaidi, our lovely ‘pengetua’. Thanks to my JMK, Jessica and Priya..that also our effort..finally…

2:22 PM

Cara menguasai bahasa Inggeris.

0 Comments »
Setiap orang mengimpikan untuk memperbaiki diri jika mempunyai kelemahan . Salah satu kelemahan rakyat Malaysia ialah kemahiran untuk bertutur dan menulis bahasa Inggeris. Walaupun subjek bahasa Inggeris telah diajar sejak sekolah rendah dan menengah namun keyakinan untuk bercakap dalam bahasa Inggeris sangat rendah.
Hal ini dapat dilihat, kesukaran graduan Universiti untuk mencari pekerjaan kerana kebanyakan syarikat mencari pekerja yang mahir bertutur Bahasa Inggeris.

Setelah membuat kajian, untuk menguasai Bahasa Inggeris perlu bermula dari rumah. Kenapa saya berkata begitu? Manusia belajar melalui peniruan sesuatu tindakan. Contohnya, jika kita lihat bayi yang sedang membesar, mereka belajar melalui tindakan ibu bapanya. Bayangkan, seorang bayi yang sedang membesar dan kini bersekolah rendah dan mahir bertutur dalam Bahasa Inggeris. Ini kerana, kanak-kanak tersebut belajar dan meniru tindakan penjaganya yang mahir berbahasa Inggeris. Apa yang cuba saya buktikan di sini adalah untuk meningkatkan kemahiran bahasa seseorang perlulah bermula dari rumah dan cuba mempraktikkan bercakap Bahasa Inggeris dengan keluarga. Walaupun kita telah belajar Bahasa Inggeris di sekolah namun dan setakat belajar teori sahaja maka sampai bila kita hendak pandai dari segi praktikal.

Tips untuk belajar Bahasa Inggeris

1. Luangkan masa 15-30 minit setiap hari untuk membaca bacaan Bahasa Inggeris.

2. Cara terbaik adalah ambil membaca surat khabar bahasa Inggeris, cerpen dan novel kegemaran. Selain itu lihat dan dengar siaran berita Bahasa Inggeris seperti CNN,BBC dan radio serta tv tempatan. Ini dapat membantu anda memperbetulkan sebutan Inggeris.

3. Menonton atau muat turun filem dari barat dan yang ada sari kata bahasa Inggeris di bawahnya dan cuba fahamkan. Di TV3 juga ada menyelitkan sari kata Bahasa Inggeris di dalam drama Melayu. Sambil-sambil menonton cerita kegemaran secara tak langsung kita belajar.

4. Praktikkan bercakap Bahasa Inggeris dengan ahli keluarga walaupun menggunakan ayat yang senang. Lama-kelamaan akan menjadi kebiasaan dan kita tidak janggal bertutur Bahasa Inggeris. Sesama rakan kita malu dan saling ketawa sesama sendiri jika tersalah cakap atau tidak tahu.

5. Gunakan alat bantu mengajar seperti kamus.
2:37 PM

Pengalaman paling berharga

0 Comments »
Apakah pengalaman paling berharga anda? Setiap insan di dunia ini mempunyai pengalaman yang paling berharga dan yang menjadi kenangan abadi selamanya. Walaupun setiap pengalaman kita berbeza, ingin ku kongsikan di sini bagaimana pengalaman yang paling berharga buat diriku dan menjadi iktibar untuk aku meneruskan hidup. Bukan salah siapa-siapa, tetapi inilah dikatakan takdir. Ada duka ada cita. Begitulah bermula dan berakhirnya sebuah episod pengalaman ku itu..
Dua tahun berlalu..kisah ini masih segar dalam ingatan..nama Elissa Angelica masih bermain-main di fikiran walaupun jauh dia telah melangkah pergi. Bukan pertama kali aku melayari internet dan memasuki ruangan interaksi sosial, yang dikatakan sebagai ‘yahoo messenger’ a.k.a ym.. ketika menuntut di tahun kedua, iaitu semester 3, aku dan rakan-rakan ‘excited’ sangat dengan kemudahan yang ada di kolej kediaman.. jadi walaupun aku duduk di aras yang lebih tinggi, aku dan rakan-rakan senang untuk berhubung melalui ym. Kadang-kadang berbual agak lama..sampai terlepas waktu untuk makan..pernah juga..
Ceritera baru bermula..tergerak rasa di hati ingin membuka ‘roomchat sarawak’.. pada masa itu aku terserempak dgn nama ‘kumang_merinsa86’ dan lama-kelamaan berkenalan dan bergurau senda, akhirnya aku mengetahui bahawa dirinya ada sesuatu yang istimewa..dia menyatakan dia berminat untuk berbual dengan ku lagi dan meminta nombor telefonku. Dengan ikhlas aku memberinya dan hari demi hari, dia menyatakan hasratnya ingin berjumpa aku di negeri kelahiran ku, Sarawak..janji tetap ditunaikan..semasa cuti semester, aku pergi ke Bintulu dari Bandar Sri Aman dengan alasan ingin melawat datuk. Lebih 600 km jauhnya..setelah melawat atuk, hari seterusnya, aku meneruskan hajat untuk bertemu dengan rakan ‘ym’ ku itu. Alangkah gembiranya dia dan tanpa disedari, aku dipeluk dengan erat. Alamak..lepaskanku..!! Kerana aku lama tidak balik ke Bintulu, rasa malu dan segan dipeluk seorang perempuan kalau ada saudara mara aku terlihat..banyak juga cerita yang aku dapat kongsi dengan dia..
Cuti semester hampir tamat dan aku pun kembali ke tempatku menuntut ilmu..semester 4 menjelma..Elissa kembali ber’ym’ denganku dan alangkah terkejutnya aku ketika dia menyatakan dijemput untuk bekerja di satu syarikat perdagangan antarabangsa di Fukuoka, Jepun. Dia selama ini ingin melanjutkan pelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Idris dan menjadi seorang guru. Tetapi nasib dia bukan di UPSI namun terus bekerja. Rupa-rupanya bapa beliau merupakan seorang ahli korporat yang bergelar ‘Datuk’.. dia ingin menjalinkan hubungan denganku sebagai boyfriend dia..tetapi aku seperti tidak punya perasaan..masa tu memang aku masih ‘single’..Walaupun ada pergolakan dalam keluarga dia, dia tetap meneruskan perjuangan.. pada suatu masa, dia telah mengajak aku untuk menetap terus di Jepun dan belajar dan melanjutkan pelajaran di sana. Keluarga angkat dia sudi menerima kedatangan ku..tetapi aku menolak dengan baik. Kemudian dia mengirim satu salinan surat yang terpaksa aku tandatangan. Memang aku tidak tahu kandungan surat itu kerana menggunakan bahasa Jepun..katanya ada ‘surprise’.. Alangkah terkejutnya aku apabila mendapati bahawa dia telah mengambil seorang anak angkat dan bapanya adalah aku..!! Nama anak perempuanku itu adalah Ayumi Chan Stanley..baru boleh mengeluarkan kata-kata dan hampir tiap-tiap hari aku melayani karenahnya walaupun berada jauh di Jepun. Aku mula belajar cara untuk menjadi seorang bapa yang baik. Dalam surat perjanjian tersebut, Ellissa adalah isteriku dan Ayumi adalah anakku yang sah. Sebahagian besar harta Elissa diserahkan ke atas nama aku. Bukan aku gila harta...tapi aku akan gunakan harta itu sebaik mungkin untuk menolong insan lain yang memerlukan bantuan.



(sekadar gambar hiasan tetapi mirip Ayumi)

Hari demi hari, Ayumi semakin membesar dan petah berkata-kata. Walaupun bahasa Inggeris yang dituturkannya bercampur dengan ‘slang’ Jepun, aku tetap memahami setiap perkataan yang dikeluarkannya. Sebagai seorang bapa yang masih bergelar pelajar, aku tetap tidak abaikan Ayumi dan harapanku untuk berjumpa dengan dia sentiasa ada. Hanya gambar Ayumi yang ada dalam simpanan. Pada suatu hari, Ayumi telah dikejarkan ke hospital swasta yang berdekatan. Aku menjadi panik dan tidak putus-putus membuat panggilan kepada ibunya. Kata ibunya, anakku itu telah mengalami pendarahan yang teruk di bahagian belakang kepala dan luka di beberapa bahagian tubuh. Dia bermain-main dan terus bermain tanpa merasa sedikit pun sakit..luka ada di mana-mana. OMG..aku ingin menempah tiket penerbangan terus ke Tokyo tetapi malangnya semua tiket untuk tempoh satu minggu telah ditempah habis. Pada sebelah malamnya, aku dikejutkan sekali lagi apabila diberitahu bahawa Ayumi kesayanganku telah meninggal dunia dan tidak dapat diselamatkan kerana sistem pertahanan tubuhnya yang lemah. Mengikut ibunya, Ayumi telah dikesan menghidap penyakit yang melibatkan kerosakan pada bahagian medula (otak). Penyakit ini dipercayai terjadi kepada salah seorang kanak-kanak daripada sejuta kanak-kanak. Aku tak dapat berbuat apa-apa melainkan kuatkan iman. Mengikut tradisi Jepun dan juga Sarawak, mayat Ayumi dibakar sehari selepas ‘post-mortem’ dilakukan dan abunya dibawa ke Sarawak dengan penuh adat. Sebahagian besar abunya disimpan di rumah ibunya dan selebihnya masih tinggal di Fukuoka, Jepun sebagai kenangan kepada keluarga Otosan. Sampai hari ini, aku masih teringat lagi suara-suara comel anakku itu..Ibunya telah menghilang sehingga ke hari ini dan dipercayai telah berpindah tempat kerja ke Warsaw, Poland.
Maafkan ku kawan-kawanku sekiranya pengalaman ku ini mengguris hati kawan-kawan semua. Kadang-kadang kita buat baik pada orang lain pun akan ada yang anggap kita ni nak mengambil kesempatan. Ingin aku katakan disini, kalau aku nak ambil kesempatan, aku dah lupakan tempat ku menuntut ini dan berpindah ke tempat lain selain daripada menerima dan menggunakan harta pemberian ibu Ayumi yang bernilai lebih RM1.3 juta sesuka hati. Sekarang aku lebih tenang apabila mencari duit sendiri dan bekerja di kedai makan secara sambilan walaupun ada tugasan yang perlu disiapkan. Gaji yang ditawarkan tidaklah lumayan dan apa yang penting, aku berusaha sendiri untuk mencapai apa yang diinginkan. Lebih tenang hati dan fikiran.
Inilah pengalaman yang dapat dijadikan pengajaran buat kawan-kawan semua. Sentiasa bersyukur dengan apa yang dimiliki. Hargailah sesuatu itu sebelum kita kehilangannya..jangan juga bersikap tamak. Lakukan kebaikkan dengan ikhlas dan jangan sampai orang pandang kita dengan pandangan serong..
12:16 PM

Student Life...

0 Comments »

Kehidupan di universiti semakin hari semakin mendebarkan..apabila melihat kawan-kawan yang telah graduate, aku pun ingat nak graduate awal-awal nanti..uhu..baik kita simpan duit dahulu dan buat akaun untuk bawa ahli2 keluarga datang ke Semenanjung Malaysia. Tak sabar ya sebenarnya. Pernah juga terdetik di hati tak sabar-sabar nak meninggalkan UPSI dan segala yang ada di sini dan bawa ilmu yang penuh di dada dalam mendidik generasi pemimpin kita akan datang. Maaf ya kawan2 andai pernah mengguris hati dan perasaan kwn2 semua dan itulah dinamakan asam garam kehidupan. Tak mudah sebenarnya mencapai apa yang kita inginkan kecuali kita berusaha dan terus berusaha.. Banyak telah kita sama2 rasai dan lakukan dan kenangan ini sememangnya dah terpahat di hati dan tak mungkin dapat dilupakan begitu sahaja..untuk adik-adik junior yang masih ada beberapa sem lagi, gunakanlah masa ini dengan sebijak-bijaknya kerana kehidupan seperti ini tak akan kekal lama..kerjaya sebagai guru adalah kerjaya yang mencabar. Penuhkan diri dengan ilmu di dada dan perisai yang cukup dalam menghadapi pelbagai cabaran yang 'pasti' datang...Selamat menjadi pendidik yang berkualiti kepada rakan-rakan seperjuangan di UPSI...salam sjhtra..
4:16 AM

Enda..

1 Comments »
(gambar hiasan)

Enda ulih didirika tali ti basah,
Enda ulih didudukka mangkuk ti belah,
Enda ulih dikempuk tanah di seberai,
Enda ulih ditundukka orang ti enggai...

maksudnya...

Kenapa kita kena teruskan juga usaha yang pasti tak menemui penghujung yang menggembirakan?? Dalam perumpaan ini menyebut, sesuatu yang diharapkan pasti tak akan berlaku seandainya memang sudah takdir harapan kita itu tak akan terjadi... Bukan bermakna kita harus berputus asa tapi cuba pula benda lain yang boleh menjadi pengganti kepada perkara itu. mungkin ada hikmah di sebalik sesuatu yang berlaku itu, korbankanlah saja benda itu.. tak pe kwn2..hidup ini perlu diteruskan juga..masih ada harapan lain yang menanti...
8:17 PM

Weekly Global Media Outreach Prayer Letter

0 Comments »

To my Christian's friend..

God is the source of our life. “In Him (Jesus) was life, and that life was the light of men.”

If you have asked Jesus Christ into your heart and life to be your Savior, then you have the life of Christ in your life. What does this mean? It means that God Himself, through the Holy Spirit in the person of Jesus Christ, now lives in you. God is the source of all good things — of life, of love, of peace, of joy, of happiness. You can ask Christ to live His life through you -- “Christ in you, the hope of glory.”

God gave life to plants and all living things. He fills the earth with beauty and with trees, and birds, and flowers and animals. He gave life to mankind and He is the source of our life. But best of all, in Jesus Christ we have the promise of eternal life — of living forever as God’s children in Heaven with Jesus Christ. When we accept Christ as Savior, we are born again spiritually — we have new life. And when our bodies die, we will go to heaven to be with God forever. This is not because of our own good deeds — it is because our sins are forgiven and we have asked Jesus Christ to be our Lord and Savior.

So, this week, let us pray and

  • Thank God that He is our life and the source of our life.
  • Ask God to help millions of people find Christ and the gift of eternal life through our websites
  • Ask God to raise up many churches to join with us to help follow up new believers
  • Ask God to protect and provide for Global Media Outreach and our staff team

THANK YOU so much for your prayers. We are brothers and sisters in Jesus Christ together with all who have accepted Jesus. It is a privilege to partner together with you as we try to give everyone on earth many chances to accept Jesus Christ.

May God bless you,

Your friends at Global Media Outreach

7:02 PM
0 Comments »
This picture was taken by myself when i'm quarantined at Sick Bay, Kolej Harun Aminurrashid..Ada la penyakit yang sangat merbahaya menyerang aku ketika itu. Aku final exam pun dikuarantin dan diasingkan daripada rakan aku...masa ni aku masih lagi menuntut di semester 3...nak study n revise balik apa yg telah dipelajari memang sangat sukar kerana aku hampir setiap masa mengerang kesakitan... Tuhan mungkin belum terlampau 'sayangkan' aku pada masa itu, jadi Puji Tuhan, aku masih dapat menghela angin segar setelah 10 hari aku berada di Sick Bay.. terima kasih kepada rakan2 yang masih menyokong aku dari segi moral..Alangkah bahagianya aku kini tanpa apa2 penyakit..Thanks God..!!
12:06 PM

Cahaya Hidupku by Ebith Beat Nunu at youtube...

0 Comments »
Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

(click on picture)
11:26 AM

Perjuangan ku takkan selesai...

0 Comments »
Shallom...perjalanan kehidupan kita tak akan pernah selesai sehingga kita menemui hari kiamat kita. Janganlah kita mempersiakan kehidupan kita ini dengan membuang masa. Gunakanlah ia sebaik mana..memang takdir yang akan menentukan segalanya, namun kita kena berusaha untuk mencapai sesuatu yang kita inginkan..memang tidak mudah tapi usaha yang penting kawan2..kalau orang lain boleh buat begitu, kenapa kita tak boleh?? aku bukanlah orang yg sudah berjaya tetapi masih lagi sama mcm kwn2..kita menuju ke arah yang sama.. pernah tak kita susun strategi dalam kehidupan?? seperti main bola juga, kalau tak ada strategi, kita akan terumbang-ambing dipermainkan oleh pihak lawan..so, teruskan lah perjuangan kita kawan2.. berhentilah daripada berkhayal tanpa usaha yang gigih..ini baru sahaja mukadimah kepada segala kepada apa yang aku nak tulis dalam blog ini..thanks a lot..!!

- stan james-
-person who never give up-
3:00 AM

Hornbill (Our Pride Bird)

Hornbill (Our Pride Bird)